08 July 2010

kesabaran hari ke tiga


Kesabaran saya..
Al-kisahnya pada suatu hari saya ter "blok" salah satu kereta cikgu sesi pagi, maklumlah saya mengajar pada sesi petang.  Saya tak tau pon kereta tu tak bleh di blok memandangkan saya cikgu baru. lagipon mana ada tag nama yang mengatakan kereta tu guru sesi pagi punya. kebetulan pula minggu tu saya kelam-kabut sebab jadual bertukar dan ada cikgu yang mintak maklumat peribadi pada hari yang malang itu. Dalam keadaan kelam-kabut dtglah sorg kawan suruh saya alihkan kereta sb ada cikgu nak balik. saya pon turun dan meminta maaf tapi maaf saya tak di sambut malah maki hamun saya dapat. mulanya senyap je tp cikgu tersebut semakin lancar mengatakan ayat2 yg teruk. dalam hati saya bertanya. inikah sifat seorang guru. terlalu teruk. pastu saya jawap la jugak.. kalau cikgu tak nak parking kne blok (sb parking ni jenis double parking) so cikgu parking la kat kawasan tengah ( sb parking tengah tak berhimpit). tiba2 dia bertambah melenting. after saya keluarkan ayat tu saya dah tak nak dengar apa2 then alih kereta dan chow. dia pon bla cmtu je tanpa angkat tangan or senyum..
next day plak ingatkan hal tu dah settle.. al-maklumlah hal parking je bukannya hal besar sgt.. remeh temeh je.. saya ingat dah settle tp lepas je saya melabuhkan punggung terus dia dtg then serang saya dlm bilik guru dgn nada yang kuat.. Ya Allah, hilang respect saya pada cikgu tersebut (sb dia cikgu lama). pastu ada lah sorg cikgu yg konon2 nak jadi org ketiga tp dia seolah2 memarakkan lagi api yang tengah marak. baik cikgu lelaki ni diam2 sb dia tak tau hujung pangkal. bila semua cikgu diam mesti cikgu yang tengah marah ni pandai2 diam. jgn di kecohkan lagi. sepanjang dia bebel mula2 saya malas nak sambung sb byk tugas lain yg menuntut perhatian. tp bila dah ada ayat baru yg keluar. bukan ayat saya... sapa yg nak diri di fitnah. nti klu diam org anggap salah or takut. ok then saya harap benda ni settle kat sini. full stop.
hari ke-3... cikgu ni still buat cerita bertambah plak cikgu yg nak jd hero smlm.. dia pon buat2 mcm ada kat situasi tu.. bodoh btl dan geram... 
harini hari jumaat.. klu ada benda yg masih tak dpt di selesaikan cara baik saya tak tau lah.. org islam pon burukkan org islam sendiri.. teruk btl.

No comments:

Post a Comment